فواید رژیم کم چربی چیست؟

 

low fat diet


رژیم کم چربی یک روش غذا خوردن است که در آن از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و حبوبات استفاده می شود. چربی های سالم دارای فواید زیادی برای بدن هستند. به عبارتی بدن به چربی های مواد غذایی احتیاج دارد.

چربی های سالم از جذب ویتامین ها و سلول ها حمایت می کنند و برخی بیماری ها را تحت کنترل دارند. در رژیم هایی که چربی غذایی بیش از حد کم است ممکن است فرد با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه شود.

متخصصین تغذیه درباره رژیم کم چربی چه می گویند؟

کارشناسان این رشته معتقدند که هیچ رژیم غذایی یکسانی برای همه وجود ندارد. یک رژیم غذایی موفق رژیمی است که فردی باشد. همچنین در هر رژیمی روغن های مفید باید در حد اعتدال مصرف شوند.

در این رژیم خوردن چربی های حیوانی و چربی های اشباع شده غیر مجاز است. اما استفاده از روغن زیتون آن هم به مقدار کم اشکالی ندارد.

چربی های اشباع شده و چربی های ترانس شامل چه هستند؟

به روغن ها و چربی هایی که در دمای اتاق جامد هستند، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس می گویند. مصرف این چربی ها می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل: کلسترول بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شود.

چربی های ترانس

این چربی ها اغلب به طور مصنوعی و با افزودن هیدروژن به روغن ها و برای ایجاد پیوندهای دو گانه بیشتر تولید می شوند. برخی از روغن ها و چربی های حیوانی حاوی مقادیر بسیار کمی چربی ترانس طبیعی هستند.

روغن ها و چربی های مفید شامل چه موادی هستند؟

چربی های غیر اشباع چربی های مفیدی هستند. این چربی ها اغلب در غذاهای گیاهی یافت می شوند، اما برخی چربی های مفید هم ممکن است حیوانی باشند. به طور مثال خوردن ماهی های چرب بسیار مفید هستند.

اگر ما به جای حذف چربی ها بر روی خوردن چربی های مفید تمرکز کنیم، هم توانسته ایم سلامتی خود را ارتقاء دهیم و هم خود را از لذت خوردن برخی از غذاها محروم نکرده ایم.

در رژیم کم چربی خوردن چه نوع پروتئینی مجاز است؟

در این رژیم خوردن بسیاری از پروتئین های حیوانی و گیاهی مجاز است.

پروتئین های حیوانی مجاز عبارتند از:

·       مرغ بدون پوست

·       انواع ماهی های چرب

·       گوشت گوساله و بره بدون چربی

·       سفیده تخم مرغ

·       لبنیات کم چرب

پروتئین های گیاهی مجاز

غلات کامل و حبوبات انرژی زا هستند و  منبع خوبی از پروتئین را برای شما فراهم می کنند.

·       غلات کامل

·       لوبیا

·       نخود

·       عدس

·       نان سبوس دار

·       آجیل

·       دانه های برنج

بیشتر بخوانید: بهترین منابع پروتئین گیاهی

آیا خوردن شکلات در رژیم کم چربی ممنوع است؟

خوشبختانه خوردن شکلات در این رژیم غذایی ممنوع نیست، زیرا شکلات در انواع رژیمی و کم چرب هم وجود دارد. به طور کلی در یک رژیم غذایی کم چرب  افراد برنامه غذایی خود را بر اساس چربی و کالری غذاها انتخاب می کنند.

در برخی اوقات هم می توان از ترجیحات شخصی استفاده کرد. به طور مثال می توان در یک روز یا یک وعده از برخی غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنید و در آن روز هیچ چربی دیگری مصرف نکنید.

سس های کم چرب

اگر نمی توانید از خوردن سس ها چشم پوشی کنید از برخی سس های سالاد کم چرب که با روغن گیاهی و بدون شکر تهیه شده اند استفاده کنید.

آیا من باید میزان چربی خود را محاسبه کنم؟

بله، کسانی که از این رژیم ها پیروی می کنند باید در ابتدا کل کالری دریافتی خود را محاسبه کنند و سپس ۳۰ درصد آنرا برای گرم چربی در نظر بگیرند. هر گرم چربی ۹ کالری دارد.

به طور مثال: افرادی که ۲۰۰۰ کالری در روز باید مصرف کنند می توانند ۶۰۰ کالری را به یک وعده غذای کم چرب اختصاص دهند. افرادی که ۱۸۰۰ کالری در روز باید مصرف کنند مجاز هستند که ۵۴۰ کالری یا ۶۰ گرم  از چربی استفاده کنند. افرادی که ۱۵۰۰ کالری باید مصرف کنند می توانند ۵۰ گرم چربی یا ۴۵۰ کالری را به چربی اختصاص دهند.

آیا انتخاب چربی های خوب با خودمان است؟

بله، نگران نباشید اغلب رژیم های کم چربی انعطاف پذیر هستند، شما می توانید برخی محصولات را خودتان انتخاب و مصرف کنید. به برچسب های غذایی توجه کنید. بسیاری از غذاهای فرآوری شده ممکن است کم چرب، کم نمک و کم شیرین تهیه شده باشند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟